Zo vergeet je de bestelling niet
Gasten willen graag gezellig een hapje eten of wat drinken. Zij verwachten een goede service en willen graag snel bestellen. Met deze tips vergeet jij niet wat de gasten hebben besteld, zo voorkom je een ongemakkelijke situatie.
Tip 1: herhalen
Na het opnemen van de bestelling herhaal je de bestelling nogmaals voordat je de gasten verlaat. De gasten zullen de bestelling bevestigen of jou verbeteren. Zo onthoud je de bestelling beter en herinner jij tijdens het uitserveren welke gast wat vroeg.
Tip 2: samenpakken
Er is een grote kans dat gasten binnen een bestelling hetzelfde vragen. Probeer daarom niet ‘een Cola, Sprite, Sprite, Cola en water’ te houden maar ‘twee cola, twee Sprite en een water. Zo vergeet je minder snel wat je precies nodig hebt.
Tip 3: ben niet bang
Ben niet bang om de gasten aan tafel te benaderen. Dit zorgt ervoor dat je in paniek raakt waardoor je dingen gaat vergeten. Heb vertrouwen en stel jezelf zelfverzekerd op. Met een beetje spontaniteit zorg jij voor een leuke interactie, dat verlaagt de druk met de gasten.
Tip 4: uiterlijk als kenmerk
De vrouw met de rode jurk had een rode wijn. Zorg dat je weet welke gast wat besteld had. Hierbij kun je letten op uiterlijke kenmerken zoals felle kleuren kleding, een sjaal, kleur van de ogen of haren etc… Zo herken je de gast en kun je het koppelen aan de bestelling.
Tip 5: overzicht behouden
Creëer een helicopterview en zorg ervoor dat je altijd goed rondkijkt. Gasten geven vaak een signaal, steken hun hand op, heffen het glas of roepen iets. Door op deze signalen te letten herken je ze op tijd, zo vermijd je ook grote bestellingen.
Tip 6: tip
Vertrouw je het toch niet helemaal of ben je gewoon vergeetachtig? Zorg er dan voor dat je altijd een notitieblokje en pen bij de hand hebt. Zo vergeet je nooit wat de gasten besteld hebben.